PDA

View Full Version : [SE] FAQ


mateo10
11-05-2006, 13:25
Okej här kommer FAQ:et på svenska...

Fråga: När kommer nästa version ut?
Svar: När den är klar. Fråga inte. Det är bara jobbigt.

Fråga: Vad är Pawn? Heter det inte Small?
Svar: När version 3.0 kom ut bytte ITB CompuPhase Small till Pawn för att namnet Small var för vanligt.

Fråga: Var finns AMX Mod X för Half-Life 2 eller Counter-Strike:Source?
Svar: AMX Mod X är omkodat från grunden till SourceMod. Du kan hitta mer information om det Här (www.sourcemod.net)

Fråga: Kan jag använda bots med AMX Mod X?
Svar: Självklart! Läs AdminMods guide om hur man gör det. Här är en länk till det: http://www.adminmod.org/help/online/Configuration/How_to_Use_Bots_with_MetaMod_AM_2.50_and_up.h tm

Fråga: Ska jag uppgradera till den senaste versionen?
Svar: Bara om du vill, eller om det finns ett bugfix/optimering du behöver. AMX Mod X 0.16 är nästan detsamma som AMX Mod 0.9.8 och 0.9.9, så 0.20 är den första "riktiga" som ändrar nästan allt. Du ska uppgradera om du är säker på att allting kommer att fungera. Fixa inte det som inte är sönder om du inte är som jag som måste testa de nya versionerna hela tiden.(Det finns vissa funktioner som bara fungerar med senare versioner t ex formatex, fopen, fclose osv, så om du vill komma åt dem så rekommenderar jag att du uppgraderar).

Fråga: JAG HAR EN BUG ANMÄLAN! Vad ska jag göra med den?
Svar: Du kan posta i forumet om den eller skriva en notis på SFs projekt sida(http://www.sf.net/projects/amxmodx).

Fråga: Varför accepterade ni inte mitt fix/idé/patch/bug anmälan?
Svar: Kanske vi inte fick den, kanske vi inte gillade den. Vanligtvis är nästan alla patchar/fixar accepterade men idéer eller kod som är trasig eller som inte passar med huvudtemat kommer bli avslagna.

Fråga: Har ni en hemsida där man kan kompilera plugins?
Svar: Ja det har vi! Gå till www.amxmodx.org och tryck på "Compiler". Det kommer använda en AMX Mod X Kompilerare, "amxxsc". Bakändan är ITB CompuPhases sc-2.5.1.

Fråga: Kan AMX Mod X köra Admin-Mod plugins?
Svar: Nej.

Fråga: Kan AMX Mod X köra AMX Mod plugins?
Svar: Den kan kompilera och köra alla plugins som är AMX Mod 0.9.8 kompatibla. Du måste omkompilera pluginet med AMX Mod X kompilerare/include-filerna.

Fråga: Kan AMX Mod X köra AMX Mod moduler?
Svar: Den kan köra alla moduler som är kompatibla med AMX Mod 0.9.8. Men AMX Mod X 1.5 tog bort detta för att Pawn uppgraderingen är inte baklänges kompatibel.

Fråga: Kommer AMX Mod X stötta AMX Mod 0.9.9?
Svar: Nej. Modul APIn för AMX Mod är inte baklänges eller framlänges kompatibel så det är inte värt att utveckla AMX Mod där bakifrån. Modul APIn för AMX Mod X vänder sig till alla framlänges och baklänges versioner, det som ändras är Modul Utvecklings kitet.

Fråga: Stöttar AMX Mod X andra mods än Counter-Strike?
Svar: Det finns ett speciellt support för Counter-Strike för att det är onekligen det som Half-life lever på just nu. För andra mods förser AMX Mod X mod addon paket (TFC, DoD, NS, och TS). AMX Mod X kommer funka på alla andra mods som är supportade av Metamod men inte med något speciellt support.

Fråga: Kan jag köra Admin-Mod och AMX Mod X samtidigt?
Svar: Ja.

Fråga: Kan jag köra AMX Mod och AMX Mod X samtidigt?
Svar: Tekniskt är det möjligt men jag skulle råda er att inte göra det.

Fråga: Vad är/var MetamodX?
Svar: MetamodX var ett set av patchar till Metamod efter att projektet tycktes vara dött. Settet av patchar var värdelösa och skrivna av BAILOPAN (http://wiki.amxmodx.org/index.php?title=BAILOPAN&action=edit), främst som en strävan att visa att om nåt inte var klart, skulle metamod fortsätta att vara delat. Till slut nämnde Will Day (http://wiki.amxmodx.org/index.php?title=Will_Day&action=edit) Florian Zschocke (http://wiki.amxmodx.org/index.php?title=Florian_Zschocke&action=edit), Admin-Mods underhållare, den nya projekt underhållningen för Metamod. Fast Florian underhåller nu Metamod och Will Day håller på med projektet.

Fråga: Vad är Metamod-p?
Svar: Detta är en speciell version av Metamod designad av Jussi "hullu" Kivillina. Den använder en dynamisk länk patchande ansats för att göra Metamod mångsidig nog att inte behöva specifikt mod support - den kan köras på vilket mod som helst utan att behöva fördefinierade entitet länkar. AMX Mod X kan köras på denna versionen.

Fråga: Får jag få vara en moderatör på IRC eller på Forumet?
Svar: Kort svar: NEJ. Långt svar: Nej, och du kommer ännu mindre att få det för att du frågar. Moderatörer kommer naturellt från kaoset som finns på de allmänna forumen. Om det är IRC eller BBS, finns det ett antal typer av människor: Trolls, OT Trolls, Well-Meaning Trolls, People-Who-Are-Actually-Insightful, och Moderatörer. De är en separat klass postare som, av det de postat innan, har en aura och resonans som säger, "Inte bara kan jag bli litad på, men jag är ingen idiot. Jag är tålmodig, observant, och engagerad." Om du ber för att bli mod/op, är du inte något av dessa saker.

Fråga: Kan jag få vara en utvecklare eller gå med i en del av projekt-teamet?
Svar: PMa SniperBeamer med ansökan. Säg vem du är, vad du har gjort, dina meriter, och vad du vill göra.

Fråga: Är OLO eller dJeyL anslutna med AMX Mod X?
Svar: Herregud, det hoppas jag inte!

Fråga: Accepterar AMX Mod X OLO?
Svar: Vem bryr sig?

Fråga: Stal AMX Mod X AMX Mods källkod?
Svar: För att AMX Mods source kod är under GPL, är den inte stulen om vi också licenserar den under GPL. AMX Mod X var gjort från kod-basen. Även om vi har skrivit om en stor mängd kod från början, har vi alltid lagt till följande mening, även om det är skrivet av OLO eller inte: "Originally developed by OLO" För att, om det inte vore för OLO, skulle vi inte skrivit det här ;]

Fråga: Har AMX Mod X något att göra med sköldpaddor?
Svar: Sköldpaddor är riktigt roliga. Vem gillar inte sköldpaddor? Eeeh, nej, vi har ingenting att göra med sköldpaddor. Jag svär. Men jag har hört rykten om katter.

Fråga: Yams!
Svar: yay

(De två sista frågorna var lite onödiga, men jag tog med dem ändå.)

mateo10
11-05-2006, 13:30
Om det finns nåt som jag har översatt fel så meddela mig så ska jag ändra.

[ --<-@ ] Black Rose
11-05-2006, 15:43
Fråga: Ska jag uppgradera till den senaste versionen?
Svar: Bara om du vill, eller om det finns ett bugfix/optimering du behöver. AMX Mod X 0.16 är nästan detsamma som AMX Mod 0.9.8 och 0.9.9, så 0.20 är den första "riktiga" som ändrar nästan allt. Du ska uppgradera om du är säker på att allting kommer att fungera. Fixa inte det som inte är sönder om du inte är som jag som måste testa de nya versionerna hela tiden.

Kan vara bra att lägga till att vissa funktioner endast finns i högre versioner t.ex formatex, fopen, fclose(osv) och cvar pointers. Annars... vackert.

Deviance
11-09-2006, 14:07
mm snyggt

MwazZ
01-19-2007, 20:06
Det var skickligt översatt.. GJ